Abonare newsletter RRI
(adresă e-mail):
|
Ştiri de bine |
(2009-12-27) |
Ultima actualizare: 2010-01-08 13:19 EET |
“Acesta este un proiect de ştiri deschis, dedicat 100% comunităţii, non-profit şi fără partizanat de nici un fel, care pune binele pe primul plan. Ne-am săturat să citim 90% ştiri negative, despre scandaluri, violuri, crime, ştiri mondene - cu cine pe cine înşeală -, şi alte asemenea veşti pe care nu vrem să le ştim. Ne-am săturat să citim şi ştirile trusturilor de presă implicate politic, întotdeauna pro-cineva sau anti-cineva, după cum e poziţia patronului”. Acesta este credo-ul unui nou site dedicat ştirilor, intitulat “ştiridebine.ro”. Iniţiatorul site-ului, Mugur Frunzetti, are 33 de ani şi înainte să devină... “mogul de presă” s-a ocupat de afaceri de tot felul:
“De acum 15 ani am fost pe cont propriu. Am lucrat o scurtă perioadă de timp pentru o multinaţională, după care m-am apucat să fac propriile mele afaceri. A depins foarte mult şi de cum mergea economia noastră. În perioada în care se vindeau bine ochelarii de soare la tonete, vindeam ochelari de soare. Între timp m-am ocupat de asigurări până m-am săturat să fiu primul care e învinuit de proprii clienţi că nu primesc nişte bani pe daune pentru care nu ar trebui să primească bani şi de patru ani încoace mă ocup de mediul online.”
Proiectul “Ştiri de bine” este foarte proaspăt. Lansat în luna noiembrie, a fost primit cu braţele deschise de o comunitate foarte dinamică şi permanent conectată la ştirile zilei. Probabil că toţi cei ce s-au abonat imediat la ştirile pozitive împărtăşeau pe tăcute frustrarea din care s-a născut acest proiect. Mugur Frunzetti:
“Ideea a plecat dintr-o întâmplare de viaţă reală. Ştiu că toată lumea are o poveste cu o întâmplare de viaţă, dar asta e chiar şi logică. Într-o dimineaţă, citind ştirile pe internet, după un sfert de oră am descoperit că nu mă interesa nimic. Am citit o ştire cu un viol, trei cu crime, două cu scandaluri, cinci politice cu înjurături, patru cu atentate în diverse colţuri ale lumii. Nu voiam să ştiu chestiile astea. Voiam să văd ce e frumos, unde pot să mă duc să văd un film, ce întâmplări drăguţe au loc în Bucureşti sau în lume, eram foarte bine dispus, dar după ce am citit cincizeci de ştiri numai despre nenorociri, mi-a trecut tot cheful. A cincizeci şi una ştire mi-a plăcut, am dat click, m-am dus într-un portal online şi n-am reuşit s-o citesc, pentru că în pagină erau două rânduri de ştire şi zece reclame expandabile care mi-au ocupat ecranul. Şi de aici a pornit totul. Am vrut un site care să aibă ştiri de bine: dacă azi e un concert în parcul Cişmigiu, vrem să aflăm. Dacă un român a câştigat un premiu undeva, e un lucru pozitiv. Asta e prima idee: să spunem lucruri constructive, care ajută la ceva, nu înjură pe cineva şi a doua idee e că am vrut un site non profit care nu are reclame. A fost mai mult un proiect idealist. Să facem o chestie frumoasă care să ne placă tuturor.”
Echipa a fost formată rapid, din 3 editori permanenţi, de meserie jurnalişti, un coordonator, Ioana Anescu, şi 33 de colaboratori voluntari, care au aderat imediat la ideea de a transmite şi informaţii pozitive. Mugur Frunzetti spune că modelul acesta de funcţionare a fost împrumutat de la Wikipedia:
“Lista e deschisă, sperăm ca până la sfârşitul anului viitor când site-ul va fi matur, să avem câteva sute de editori voluntari. Orice persoană care vrea o dată pe lună, când are o ştire sau un comentariu, ceva de oferit comunităţii, să scrie şi să spună ce are de spus. Evident, filtrăm ştirile ca să ne asigurăm că sunt pozitive şi scrise într-o manieră inteligibilă, dar cam pe asta se bazează pe termen lung site-ul. Cum Wikipedia a ajuns cel mai mare dicţionar al lumii prin aportul comunităţii, încercăm şi noi să ne aducem aportul şi să dăm câte o ştire.”
Cum se susţine un proiect care este declarat non-profit din start, în vreme de criză? Din fondurile... “patronului” Mugur Frunzetti:
“Cheltuielile de lansare şi prima lună de funcţionare au fost plătite din buzunarul meu. Mi-am spus că vreme de 15 ani am tot câştigat bani din diverse afaceri şi din economia românească. Ştiu că sună ciudat, multă lume nu înţelege de ce ai face aşa ceva, dar a fost un fel de a da ceva înapoi comunităţii, mai ales celei online care în ultimii ani mi-a adus profit. De ce nu? În loc să dau bani la o casă de copii am investit bani în proiectul ăsta. A fost un act voluntar, nu mă aştept să-i câştig înapoi. În decembrie, am dat sfoară în ţară, am întrebat cine ar vrea să susţină proiectul şi am primit deja răspunsuri pozitive, s-a concretizat deja un parteneriat cu Fundaţia Post Privatizare.”
Care este până la urmă publicul ţintă al ştirilor de bine? O comunitate selectă şi pro-activă, mi-a spus Mugur Frunzetti:
“Informaţia există, însă nimeni nu o pune pe prima pagină. Povestind cu prieteni care lucrează în mass media tradiţională, ei mi-au spus că lucrurile bune nu vând, că oamenii sunt interesaţi de scandal şi au fost pesimişti în privinţa proiectului, au spus că oamenii se vor plictisi să citească ştiri de bine. Oamenii au nevoie de intrigă, de probleme, de nenorociri. Eu nu cred. Cred că 90% dintre cei ce se informează poate că vor să audă de scandal, dar există 10% care vor să audă de bine. Dacă aceşti zece la sută vin şi citesc, sunt mulţumit, pentru ei a fost creat site-ul. Asta e comunitatea pe care o vizăm: cei ce sunt interesaţi de ştiri de bine şi vor să îi ajute şi pe ceilalţi, să contribuie cu ceva la comunitate.”
La jumătatea lui noiembrie, aproape 200 de site-uri şi bloguri pomeniseră după două săptămâni despre acest proiect. Acum sunt în jur de 900 de menţiuni pe diverse site-uri de comunitate, forumuri, bloguri, în toate mediile oamenii au povestit despre proiect. Oameni din România, oameni din Germania, din Statele Unite, cei ce doresc să citească şi ştiri de bine, au devenit membrii comunităţii despre care vorbea Mugur Frunzetti. Până şi asta e o ştire de bine…
(Andreea Demirgian)
|
|
|
WMA |
|
64kbps : |
1
2
3
|
|
128kbps : |
1
2
3
|
|
MP3 |
|
64kbps : |
1
2
3
|
|
128kbps : |
1
2
3
|
|
AAC+ |
|
48kbps : |
1
2
3
|
|
64kbps : |
1
2
3
|
Ascultaţi programele în limba română pe canalul 2, în WMA, MP3 sau AAC+ |
 Mascota istorică a
RRI
|